Over kinderen écht ‘zien’, warmte bieden, en positiviteit laten primeren.

Juni 2018. Via collega’s vernam ik dat er een nieuw videofragment voor handen was omtrent het opbouwen van warme relaties met kleuters, ook met kleuters waarmee deze relatie niet evident is op het eerste zicht. Ik was geprikkeld, nieuwsgierig, benieuwd naar wat dit fragment me zou kunnen bijbrengen.

Pure emoties, pure relatie, écht in beeld gebracht.

Ik bekeek het fragment via https://www.klasse.be/129471/kwaliteitsvolle-relaties-kleuters-kleuterklas/ en hoe langer ik in het fragment zat, hoe sterker ik de emoties van de betrokken kleuterjuf, juf Jelke, en één van de hoofdfiguren tussen de kleuters, Andy, zelf ook binnen pakte. Een rollercoaster van emoties, tegen minuut 30 stroomden de tranen ook letterlijk over mijn wangen… De gemotiveerde, warme gebetenheid van juf Jelke, en het contrast met de onmacht waarmee ze geconfronteerd wordt, grepen me letterlijk naar de keel.

Warme relaties met kinderen opbouwen: primaire focus.

Waarom breng ik dit gegeven onder de aandacht? Wel, het schooljaar draait nu ondertussen enkele weken op volle toeren. Klassen zijn gevormd, de klaswerking heeft een bepaalde vorm aangenomen, kinderen en juf leren elkaars mooie eigenschappen maar ook kleine kantjes kennen. In deze veelheid van nieuwe indrukken en bij het installeren van bepaalde gewoontes en routines, vind ik het belangrijk om een oproep te doen: een oproep aan alle kleuterleid(st)ers om de kinderen vooral te blijven ‘zien’, in de veelheid aan vanzelfsprekendheden en gewoontes die stillaan in de dagelijkse gang van zaken binnen sluipen. Een oproep om de kinderen in te klas te blijven aanvoelen, een oproep om de kinderen in de klas te blijven benaderen met vooral oog voor warmte, sensitiviteit, en écht aandacht geven.

Waarom deze oproep?

Maai Huyse en Caroline Vancraeyveldt (2018) wijzen er immers op dat uit onderzoek blijkt dat het stressniveau van zowel leraar als kinderen daalt wanneer er actief gewerkt wordt aan responsieve, sensitieve, warme relaties met kinderen. Kinderen zouden ook meer betrokken zijn bij het klasgebeuren en meer open staan om te leren wanneer voldoende aandacht wordt geschonken aan de relatie die met hen wordt uitgebouwd.

Zelfs bij kinderen die vaker storend gedrag vertonen in de kleuterklas, zorgt het werken aan een positieve, warme en veilige individuele relatie met hen er net voor dat het storend gedrag vermindert. Dit werd vastgesteld in het Samen-Spel-Project, waarbij aan de hand van de kangoeroe-methodiek een afwisseling wordt gehandhaafd tussen situaties waarbij de kinderen eerder de leidende figuur zijn in het spel met de juf, en soms weer de volgende rol opnemen in spelsituaties met de juf. De bedoeling van de methodiek is vooral om het positieve opnieuw voldoende aandacht te geven (Huyse & Vancraeyveldt, 2018).

Ook voor kinderen uit meer kwetsbare milieus blijkt tot slot dat het expliciet werken aan warme, veilige relaties extra stimulerend kan werken. Deze kinderen ervaren vaak onzekerheden en stress in de thuissituatie, waardoor de warmte en de veiligheid die ze bij de juf in de klas vinden, een cruciale factor kan worden in hun ontwikkeling en welbevinden (Huyse & Vancraeyveldt, 2018).

Kijk-TIP!

Ik wil ieder van jullie via deze weg ‘warm’ aanbevelen om het fragment te bekijken via https://www.klasse.be/129471/kwaliteitsvolle-relaties-kleuters-kleuterklas/. Pure emoties, maar ook de dagelijkse werkelijkheid waarbinnen vele kleuterleid(st)ers de dag van vandaag met jonge kinderen aan de slag gaan, wordt pakkend in beeld gebracht. Een aanrader!

 

 

‘Het fragment dat je via de link op Klasse kan terugvinden, en de bijhorende reflecties, werden ontwikkeld in het kader van het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ (KKGK). Het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ wil kinderarmoede en sociale ongelijkheid in Vlaanderen helpen aanpakken. In dat kader zetten alle lerarenopleidingen kleuteronderwijs in op kwaliteitsvolle interacties in de klas. Hoe creëer je een krachtige leeromgeving die de ontwikkeling van taal, denken en relaties in de klas stimuleert? Meer info op www.grotekansen.be

 

 

Bronnen

Huyse, M. & Vancraeyveldt, C. (2018). Hoe bouw je een hechte relatie op met je kleuters? In Klasse Online, Opgevraagd op 26/09/2018, via https://www.klasse.be/129471/kwaliteitsvolle-relaties-kleuters-kleuterklas/

http://www.grotekansen.be

3 gedachtes over “Over kinderen écht ‘zien’, warmte bieden, en positiviteit laten primeren.

  1. Het fragment van juf Jelke was voor mij heel herkenbaar! Ik zelf heb ook een jongen in de klas gehad met een vergelijkbaar gedrag. Daarnaast had ik ook nog een meisje in de klas met kenmerken van autisme. Bedankt juf Jelke dat je je kwetsbaar opstelt om dit te laten zien zodat wij daarvan kunnen leren en merken dat we niet de enige zijn die dit meemaken! Maar ook prachtig mooi om te zien hoe veel liefde je voor deze kinderen hebt! En wat ik genieten van een klas van 20 kinderen waar ik voor mijn gevoel aan alle kinderen even veel aandacht kan besteden!
    Bedankt Kleutergewijs voor de mooie artikelen! ik lees ze altijd met veel plezier!!

    Liked by 1 persoon

    • Beste Frannie, bedankt voor je reactie, echt fijn dat de berichten en beeldfragmenten herkenbaar zijn voor jou. Ik denk inderdaad dat de situatie zoals in de klas van juf Jelke een herkenbare realiteit is voor vele kleuterjuffen de dag van vandaag. Vandaar dat ik het ook van belang vond om dit fragment specifiek onder de aandacht te brengen. Ervaringen, situaties en manier van omgaan op dat vlak delen met elkaar, werkt immers verrijkend en inspirerend voor iedereen. Nogmaals bedankt!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.